Dziś znów podsumowanie dwumiesięczne. Mierzymy zmianę cen, która miała miejsce w miesiącach sierpniu oraz wrześniu.
Sty'12
|
Sierpień
'13
|
Wrzesień
‘13
|
|
1. Olej Wielkopolski 1L
|
6,19
|
6,89 +11,30%
|
6,89 +11,30%
|
2. Ryż biały Sonko 1kg
|
2,79
|
4,69 +68,10%
|
2,99 +7,16%
|
3. Dżem z Łowicza 280g
|
3,89
|
3,69 -5,14%
|
3,69 -5,14%
|
4. Kakao Morreno 80g
|
3,89
|
5,19 +44,56%
|
5,19 +44,56%
|
5. Cukier Diamant 1kg
|
3,59
|
3,25 -9,47%
|
2,99 -16,71%
|
6. Kefir Zott 400g
|
1,49
|
1,79 +20,13%
|
1,89 +26,84%
|
7. Wafelek Prince Polo
|
1,19
|
1,39
+16,8%
|
1,39 +16,8%
|
8. Masło Łaciate 200g
|
4,49
|
4,59 +2,22%
|
4,79 +6,68%
|
Sty'13
|
Sierpień
'13
|
Wrzesień
‘13
|
|
9. Mąka Szymanowska
|
2,75
|
2,75 0%
|
2,75 0%
|
10. Woda Cisowianka 1,5L
|
1,35
|
1,45 +7,40%
|
1,35 0%
|
11. Kawa Tchibo Milano
|
12,99
|
12,99 0%
|
13,99 +7,69%
|
12. Kajzerka
|
0,18
|
0,18
0%
|
0,18 0%
|
13. Makaron Lubella 400g
|
3,29
|
3,59
+9,11%
|
3,59 +9,11%
|
14. Śmietana 18% Piątnica
|
1,69
|
1,69 0%
|
1,69 0%
|
15. Mleko łaciate 3,2%
0,5
|
1,89
|
2,09 +10,58%
|
2,09 +10,58%
|
16. Mydło Bambino 100g
|
1,45
|
1,45 0%
|
1,45 0%
|
17. Płyn Ludwik 250g
|
2,09
|
2,39 +14,35%
|
2,39 +14,35%
|
18. Papier xero
Polspeed
|
15,39
|
16,85 +9,48%
|
16,85 +9,48%
|
19. De Luxe 500ml
|
19,99
|
18,99 -5,00%
|
18,99 -5,00%
|
Dwa słowa komentarza. Do niezdobytych jeszcze przez siły inflacji bastionów wciąż należą śmietana 18%, kajzerka, mąka, mydło oraz alkohol. Jak pamiętamy, mocno trzymał się i swego czasu czekoladowy wafelek, ulegając ostatecznie rosnącej w siłę podaży pieniądza. Cóż, czas pokaże co stanie się z nieugiętą jak dotąd kajzerką i resztą odpornych - jeszcze - przed inflacją produktów.
Co istotne, kawa, masło, mydło, ryż i alkohol były określone przez etykiety cenowe jako "super oferty". Na samej kawie widniało przekreślone 16,99. Gdyby taka cena ujrzała światło dzienne odnotowany wzrost wyniósłby ponad 30%. Miejmy nadzieję, że był to tylko niewyszukany chwyt marketingowy.
Do końca roku został raptem kwartał. Poza chwilowymi obniżkami nie wydaje się, aby którykolwiek z produktów mógł wyraźnie potanieć. Co prawda, przyjemnie byłoby być w błędzie, ale w proinflacyjnym systemie jest to raczej marzenie ściętej głowy.